Partneři:

Montana - Lezecký časopis Cestovatel.cz - časopis o cestování nejen pro cestovatele Alpsport - outdoor equipment Hankook Adrex - Extrémní sporty Craft - Funkční prádlo a oblečení Silva - Outdoorové produkty Mammut - Outdoorové oblečení, horolezectví Vrakoviště Brno Auto servis Staněk

BA3 2104

Nákres vozu Lada 2104
Zdvihový objem 1293 cm3
Vrtání 79 mm
Zdvih 66 mm
Největší výkon při 5600 ot./min 49 kW
Palivová soustava karb.
Doporučené svíčky BRISK LR15YC
Rozměry pneumatik 165R13
Huštění pneumatik přední/zadní 180 kPa / 200 kPa
Pohotovostní hmotnost 1020 kg
Užitečná hmotnost 455 kg
Celková hmotnost 1475 kg
Přívěs brzd./nebrzd. 780 kg /510 kg
Objem palivové nádrže 42 l
Spotřeba [l/100km] 90/120/město 7,5/10,2/10,2
Maximální rychlost 140 km/h

Byl to Volžský automobilový závod. V jeho znaku je stylizované vyobrazení starodávného člunu s plachtou, kterého tvary současně představují písmeno B (čti v).

Výrobní technologie byly nakupovány na základě pečlivého výběrového řízení, a tak se zde uplatnily jen velmi dobře zavedené značky, ať se jedná o karosářskou technologii, povrchovou úpravu, roboty či obráběcí stroje. V automobilce nechybějí značky jako je Bosh, Kuka, Thyssen a desítky dalších, jejichž investice v Togliatti patří dosud k největším v automobilovém světě. V rámci zvýšení bezpečnosti práce, přesnosti a plynulosti výroby se v karosářské lisovně záhy oběvily japonské mezioperační podavače. Do hlavní montáže byla zařazena operace "ochrana dutin metodou ML" atd. Projektovaná kapacita závodu byla 750 000 vozidel ročně.

S vozidly VAZ se u nás oběvila první hromadně dovážená automobilová technika s vysokou užitnou hodnotou za přijatelnou cenu. Ve srovnání s tehdejšími automobilkami východního bloku vynikala vozidla VAZ rovnoměrnou kvalitou na které měli zpočátku zásluhu italští kontroloři.

Volžský automobilový závod patřil v prvních letech k nejmodernějším automobilkám na světě.

VAZ byl v roce 1994 privatizován. Akciová společnost má podílníky jak mezi právnickými osobami tak pracovníky závodu.

První vozy sjely z montážní linky v roce 1970. Jednalo se o typ VAZ 2101, u nás prodávaný pod obchodním označením Žiguli, později LADA 1200. Vozidlo konstrukčně vycházelo z Automobilu roku 1966 - Fiatu 124. Oproti italské předloze byl zesílen podvozek a karoserie, vůz dostal nový motor s rozvodem OHC.

Již rok po záhajení výroby typu 2101 opouští montážní pás kombi VAZ 2102. Oba typy patřily 15 let k nejprodávanějším a nejoblíbenějším vozidlům u nás. Záhy sjíždí z třetí montážní linky togliattského závodu typ VAZ 2103 a v roce 1974 rozšiřuje automobilka typovou řadu o VAZ 21011. Světlo světa spatřila "vlajková loď" - VAZ 2106.

S novými zákonnými předpisy se zvyšovaly i bezpečnostní a ekologické nároky, a tudíž i požadavky na složení škodlivin ve výfukových plynech, a tak se měnily především palivové součástky. Současně s novým karburátorem Ozon přichází modernizace automobilu. V roce 1982 se rozšiřuje nabídka o typ VAZ 2105. Poprvé zde byl u ruského automobilu použit motor OHC s pohonem vačkového hřídele ozubeným řemenem.

Po ní následoval typ VAZ 2107 jako ukončení typové řady, na jejímž počátku byl VAZ 2101, s nímž má 2107 zhruba 80% společných dílů.Odlišnosti jsou především v komfortnějším vybavení interiéru. Na světě je v té době již VAZ 2104, který si získal oblibu pro svou prostornost a nízkou cenu. S drobnými úpravami se dováželo dosud jako VAZ 21044i s motorem 1,7l opatřeným vstřikováním GM.